extrem blir extremare

Jag har under årens lopp bara blivit värre och värre enligt endel, enligt mig själv lite mer insiktsfull och kanske lite smått extrem.
 
Starten var med att jag bara börja köpa "glada" (eko, krav) ägg, sen Eko i allt i den utsträckning det går. Sen bara äta kött som är KRAV. Smink, tvål, deo och hudkrämer som ej är djurtestade och ska vara svanenmärkt och utan några konstiga ämnen i. Ska nu handla lertvål att tvätta håret med (ska tydligen vara helt okej och helt utan konstigheter.)
 
Jag har sen börjat handla det mesta på  second hand sen ett tag tillbaka.
 
Sen igår insåg jag hur mycket gifter det ligger i helt vanliga barn leksaker.... jag blir nästan trött på mig själv att jag börjar bli lite smått extrem.... men när jag väl har insett läget så har jag svårt att släppa det....
 
Åter till leksakerna.. jag känner lite avsmak och har nästan lust att kasta ut alla leksaker jag har här hemma för att köpa nya "giftfria" leksaker. Helt jävla sjukt att man inte kan lita på att leksaker inte innehåller tungmetaller och hormonhämmande gifter. Samma gällande barnkläder som också innehåller både det ena och det andra.
 
Nu har jag tänkt att jag ska under ett år inte köpa en enda ny pryl, inte för att jag handlar så mkt, men bara för skojs skull kolla hur det skulle funka. Att om jag måste handla något så måste jag handla begagnat. Det enda som får inhandlas nytt är förbrukningsprodukter så som mat, toapapper, hygienartiklar. Absolut inte kläder....Bara genom att köpa begagnat/ byta till sig tre plagg, t ex kofta, jeans och T-shirt sparar man: 8000 liter vatten, 2,7 kg kemikalier och 70-180 kWh. sjukt!
 
Jag tänkte lägga till ett något kryphål dock och det är gällande min hobby: att sy. Till detta får jag handla, om jag handlar godkända tyger som är GOTS märkta (ekologiska tyger) och begagnade tyger.
Ett annat kryphål är när det gäller Henry, fattas det något för honom som jag anser att han verkligen behöver för att fungera, då måste det kunna handlas nytt om begagnat inte finns.
 
Jag funderar fortfarande hur jag ska lösa julen bara... hur f-n ska man lyckas med julklapparna om jag inte får handla... jag tror den som kommer bli mest besviken är min 36 åriga storebror som älskar julklappar. Men jag funderar på att det ska vara okej att ge bort upplevelser.. hum, funderingarna kring hela detta projekt fortsätter. När jag lyckats lista ut alla mina regler och kryphål återkommer jag.
 
Nu vet jag att alla inte tänker som jag och det är helt okej, vi är alla olika, men jag har i samma mening rätt att vara hur löjligt extrem jag vill =)


Kommentarer
Sandy

Det är bara bra det! Försöker också hålla igen på handlandet, även på loppisletandet. Ska försöka sortera bort en massa saker i stället. Men ibland kan det vara jobbigt när man blir FÖR medveten om saker...

Svar: verkligen
Anna

2012-11-01 @ 17:40:05
URL: http://hippiepippi.blogg.se
Carina

Heja Anna!!! du inspirerar säkert fler att börja tänka lite:)

2012-11-03 @ 12:22:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

gamlapaltor

.Jag är Anna.

RSS 2.0